WAARDE(N)VOL SAMENWERKEN

In deze digitale omgeving tref je per waarde één of meerdere ondersteunende documenten aan. Je kunt deze documenten hier downloaden. Verrijk jezelf en elkaar met de inhoud hiervan.

BASIS WORKSHOP

Deze eerste workshop vormt de basis voor de overige workshops die de komende periode per waarde gaan volgen. Naast de drie reflecteerde vragen die zijn behandeld, tref je drie documenten aan ter verdieping van je eigen kennis. Met de tips, oefeningen en adviezen die hierin staan, kun je zelf aan de slag. Om je te helpen je behoeftenvocabulaire te vergroten, hebben we ook een behoeftelijst toegevoegd. Als je het spelbord uitprint, kun je deze bijvoorbeeld gebruiken om tijdens een vergadering voor jezelf in kaart te brengen welke behoeften van je wel/niet vervuld zijn. Speel vooral met de inhoud die we hebben aangereikt, is ons advies.

Persoonlijk leiderschap
Behoeftenlijst
Behoeften (samenvatting)
Eén behoefte meerder strategieën
Kantoor gestripte communicatie
Speelbord (behoeften)
Waarom doe ik wat ik doe?

VERANTWOORDELIJKHEID

Het eerste blok van vier workshops staat in het teken van de waarde ‘Verantwoordelijkheid’. Er zijn verschillende manieren waarop je verantwoordelijkheid kunt nemen. We behandelen tijdens de verschillende workshops hier steeds een ander aspect van. De onderstaande vier workshops geven elk antwoord op één van de onderstaande vragen:

Workshop 1: Gaan zelfzorg en bijdragen aan de organisatie wel samen?
Workshop 2: Hoe weet ik of ik daadwerkelijk verantwoordelijkheid neem?
Workshop 3: Een ’Nee’, wat is daar mis mee?
Workshop 4: Waarom voel ik wat ik voel? Wat kan ik hiermee?

Zoals je ziet is er voor elk wat wils. Spreekt één -of spreken meerdere- van de vragen je aan? Lees dan vooral de beschrijving van de betreffende workshop door en meld je aan. Later voegen we hier de ondersteunende documenten per workshop toe.

Gaan zelfzorg en bijdragen aan de organisatie wel samen?

De hele dag kan er zowel privé als zakelijk van alles op je pad komen. Voordat je het weet, is je hele dag gevuld. Uiteraard wil je graag bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Hierbij wil je je eigen welzijn en balans ook voldoende aandacht geven. Hoe doe je dat?

Het antwoord op de bovenstaande vraag is ‘zelfzorg’. Wat is zelfzorg en hoe doe je dat? Als iets anders loopt dan dat je zou willen, hoe kun je hier dan mee omgaan op een manier die je energie geeft in plaats van energie kost? Stel dat je even vastzit, hoe kun je er dan voor zorgen dat er weer beweging komt in het proces terwijl je ook je eigen vitaliteit ondersteunt? En als je het idee hebt dat alles even tegenzit, hoe kun je de situatie dan ombuigen zodat je weer tot rust kunt komen en kunt genieten van de uitdagingen die op je pad komen?

Graag reiken we je de antwoorden op de bovenstaande vragen aan. En daar blijft het niet bij. Ook helpen we je aan concrete vaardigheden voor de dagelijkse praktijk. Door middel van zelfzorg pas je goed op jezelf en draag je vanuit deze gezonde basis bij aan de ambities van de organisatie.

Hoe weet ik of ik daadwerkelijk verantwoordelijkheid neem?

In een zakelijke context wordt er vaak gesproken over eigenaarschap, leiderschap en verantwoordelijkheid. Mooie termen, maar hoe geef je hier vorm en inhoud aan? Dat klinkt gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Er is een groot verschil tussen verantwoordelijkheid en gehoorzaamheid. Dit verschil wordt meer dan eens duidelijk in de taal die iemand spreekt. Iemand die vanuit gehoorzaamheid spreekt, gebruikt heel regelmatig de woorden ‘moeten’, ‘mogen’ en ‘maar’. Tijdens deze workshop doen we met elkaar moeten de groeten. Het woord ‘moeten’ ontkent keuzevrijheid. Terwijl, wat er feitelijk aan de hand is, is dat je voor een belangrijk keuzemoment staat. Door ‘moeten’ in te ruilen voor woorden als ‘willen’, ‘kiezen’ en ’verlangen naar’, ontdek je of je daadwerkelijk achter je onbewuste keuze staat die onder het woord ‘moeten’ schuil gaat.

Een ‘Nee’, wat is daar mis mee?

Als je iemand een vraag stelt dan kan ik me voorstellen dat je het liefst een ‘ja’ als antwoord krijgt. Zou het daarom zo zijn dat we zelf ook liever geen ‘nee’ zeggen als ons iets wordt gevraagd? Wat denk jij?

Je hebt genoeg energie om alles te doen wat je graag wilt doen, mits je naast ‘ja’ ook ‘nee’ kunt zeggen. Je kunt namelijk niet overal ‘ja’ op zeggen. Daarnaast wil je ook vast niet overal ‘ja’ op zeggen. Niet alles past nu eenmaal bij je. Maar ja, wat gebeurt er als je ‘nee’ zegt? Is er dan heibel in de tent? Kun je een ‘ja’ van die andere(n) in de toekomst dan ook wel vergeten? En hoe ga je zelf om met een ‘nee’ van anderen? Graag laten we je de kracht ontdekken van het horen en zeggen van ‘nee’. Hierbij besteden we uitdrukkelijk aandacht aan de vraag hoe je door middel van de ‘nee’ in verbinding kunt blijven met jezelf, zonder het contact met je omgeving te verliezen. Een ‘nee’ daar is tenslotte niets mis mee. Want wat is je ‘ja’ waard zonder de ‘nee’? Elke ‘nee’ bevat belangrijke informatie omdat achter een ‘nee’ een onderliggend verlangen zit. Met je ‘nee’ kun je jezelf helpen groeien en de mensen in je omgeving en de organisatie van belangrijke feedback voorzien.

Waarom voel ik wat ik voel? Wat kan ik hiermee?

Als wij in de zakelijke context het hebben over gevoel dan horen we al snel iemand zeggen dat dit een ‘soft’ onderwerp is. Het ironische is echter dat niets zo ‘hard’ is als ons gevoel. Ons gevoel geeft ons harde data over onszelf en waar het ons daadwerkelijk om gaat.

Soms voel je je blij, opgewerkt of rustig. Een andere keer boos, gefrustreerd of machteloos. Waar komen deze gevoelens vandaan? En belangrijker nog, wat kun jij ermee? Een belangrijk inzicht wat we je graag mee willen geven is dat je niet je gevoel bent. Je gevoel komt en gaat. Tot het moment dat je eraan gehecht raakt. Als je weet wat je gevoel je te vertellen heeft, kun je hier je voordeel mee doen. Laten we samen kijken hoe je gevoelens bij kunnen dragen aan het verbeteren van de efficiëntie van en de verbinding met de organisatie. Om dit te kunnen bereiken, helpen we je graag de stap te maken van ‘vinden’ (oordelen) naar ‘voelen’. Gebruik je gevoel als een soort persoonlijke TomTom en je zult niet snel verdwalen.